Kereken húsz éve debütált a Róma az HBO-n, és máig etalon maradt minden történelmi széria számára, miközben Hollywood egyre inkább identitáspolitikai zsákutcába kormányozza magát.
Húsz év távlatából – miért volt korszakalkotó?
A 2005-ös premier idején a világ még a 9/11 utáni geopolitikai sokkban élt. A sorozat ügyesen tükrözte a kor Amerika-központú dilemmáit: köztársaság vagy birodalom, szabadság vagy biztonság. A történet középpontjában két átlagkatona, Lucius Vorenus és Titus Pullo áll. Rajtuk keresztül éled újjá a mindennapi Róma, ahol a politikai döntések nem elvont eszmék, hanem húsba vágó valóság. A néző úgy érezheti, hogy Julius Caesar kései „breaking news” főszereplő, nem poros tankönyv-alak.
A Róma azért lett mérföldkő, mert komolyan vette a történelmet. Nem hiányoztak a dramaturgiai csúsztatások, de a díszletek, a latin szlengek, sőt még a fórumon kicsempészett falfirkák is kutatói alapossággal készültek. Ez az, ami miatt a széria időtállóbb, mint a CGI-túladagolt, multikulturális díszletsorozatok.
[!]Highly detailed cinematic wide shot of a massive ancient Rome film set at dawn, thousands of extras in Roman togas and legionary armor move through the Forum, smoke from braziers, grand temples, sweeping crane camera, golden sunlight highlighting marble columns.[!]
A grandiózus produkció kulisszatitkai
Egy epizód átlagosan kilencmillió dollárba került, ami akkoriban felfoghatatlan költség volt. A stáb egy évig építette a Cinecittà stúdióban az ókori fővárost. Ray Stevenson (Pullo) Tom Holland Rubicon című könyvét osztotta szét a kollégáknak házi olvasmányként, majd közös kirándulást szerveztek Pompejibe, hogy „szagmintát” vegyenek az antik utcákból. A széria mégis két évad után elvérzett. Hivatalosan a nézettség volt kevés, ám bennfentesek szerint a pénzügyi válság első jelei és a Showtime-tal folytatott licencviták vetették be a sorsdöntő lándzsát.
Róma és a 2000-es évek geopolitikája
Caesar átlépte a Rubicont, Amerika pedig Bagdad kapuját – a párhuzam ordított. A sorozatban elhangzó mondatok („az erényes szenátorok hangosabbak, ha üres a zsebük”) rímeltek az Irakkal kapcsolatos kongresszusi vitákra. Európában közben az uniós alkotmány körül folyt a huzakodás. Magyar szemmel nézve különösen izgalmas, hogy a köztársaság válságát a 2004-es bővítés utáni szuverenitás-félelmeink tükrében is értelmezhettük.
[!]Dramatic portrait of two rugged Roman legionaries in worn lorica segmentata, one redhead, one dark-haired, standing shoulder to shoulder on dusty street, film crew with camera rig visible, behind-the-scenes atmosphere, muted earth tones.[!]
Mi változott a történelmi sorozatokban azóta?
Azóta a streamingháború korát éljük. A mennyiség győz a minőség felett, és a kortárs ideológiai elvárások rendre felülírják a tényeket. Anne Boleyn fekete színésznővel, Kleopátra jogvédő narratívával ‒ a hitelesség másodlagossá vált. A néző viszont nem buta: a Rotten Tomatoes pontszámok és a Twitter-memék hamar kimutatják, ha propagandát kap művészet helyett. A Róma újranézése ezért is vált nemzetközi trenddé a Max katalógusában, Magyarországon pedig az HBO GO megszűnése után is az egyik legtöbbet streamelt klasszikus maradt.
Mit tanulhatna a magyar filmipar?
- Először is bátorságot. A Honfoglalás vagy a Sacra Corona idején még hittünk a nagyszabású történelmi filmben, ma már ritkán kockáztatunk.
- Másodszor kutatói alaposságot. A Róma bebizonyította, hogy a néző hálás a részletek iránti tiszteletért.
- Harmadszor globális gondolkodást. A magyar történelem tele van exportálható hőstörténettel: Mátyás király, II. Rákóczi Ferenc vagy 1956 drámája simán megállná a helyét a nemzetközi piacon, ha kellő pénzt és kreatív szabadságot kapna.
[!]Cozy Hungarian living room in 2025 evening, young adult streaming HBO Max on smart TV, Rome series title screen visible, popcorn on table, warm ambient lighting.[!]
Végszó: miért éri meg ma is újranézni?
Mert emlékeztet arra, hogy a történelem nem fekete-fehér. Mert felteszi a kérdést: jobb-e a névleges szabadság, ha mögötte technokrata réteg uralkodik, vagy egy erős vezető, aki legalább nyílt kártyákkal játszik? És végül azért, mert miközben Hollywood a közönség alábecsülésével vergődik, a Róma bebizonyítja: az igazság iránti alázat mindig kifizetődik. Ha még nem láttad, adj neki esélyt. Ha láttad, nézd újra – húsz év távlatából új rétegek tárulnak fel.